Moldejazz
Moldejazz er ikke bare Norges eldste jazzfestival - det er en kulturell bauta med sjel, historie og en posisjon få kan matche. Siden 1961 har festivalen fylt Molde med folkeliv og musikalsk magi på et nivå det trolig er vanskelig for utenforstående å visualisere seg fram til; hver eneste krik og krok tar del av Moldejazz i uke 29.
Kunde
Molde International Jazz FestivalOppgaven:
Bidra til forsterket merkevare og billettsalg, gjennom kommunikasjon-, design-, web- og synlighetsarbeid.
Leveranse:
Strategi, Design, Innhold, Synlighet, WebKontor
TIBE MoldeProsjektdeltagere
Kristine Angvik, Erik Bersås, Kaia Strande, Bartek Witkowski
TIBE + Moldejazz
TIBE er ikke bare en ekstern leverandør - vi er en del av laget. En kommunikasjonsrådgiver, designer, performance marketer og webutvikler, et dedikert Moldejazz-team, som året rundt, men spesielt i månedene og ukene opp mot uke 29, tenker, lever og puster Moldejazz.
Samarbeidet vårt med Moldejazz-administrasjonen er tett, tillitsbasert og preget av korte avstander og raus takhøyde. Ideer kastes frem og tilbake i høyt tempo, og alle løsninger og budskap formes med festivalens ulike målgrupper, ambisjoner og særpreg i sentrum.



“Kristine og Erik er et ekte dreamteam. Kristine bobler over av ideer og kreativitet, mens Erik gjør en strålende jobb med å visualisere og realisere dem. Resultatet blir så bra, nettopp fordi samarbeidet deres fungerer så godt.”
En arbeidsprosess med puls
Prosjektleder Kristine i TIBE, og markedsansvarlig i Moldejazz, Ellisif, har hverandre som favoritter i Telefon-appen. Og samtalene, korte som lange, er det mange av. Idéer oppstår, planer legges, strategier følges opp, og fordi designere, fotografer, performance marketers og webutviklere jobber in-house og på tvers, får vi fullt utbytte av verdikjeden vår - og attpåtil noen tusen skritt hver dag, fordi vi løper opp, ned eller bort til hverandre for sparring, idémyldring og avklaringer oftere enn vi til sammen besøker kaffestasjonen.
Det tillitsbaserte forholdet til festivaladministrasjonen gir oss rom til å tenke stort, jobbe smidig og tørre mer - og det gir resultater.
For Moldejazz, jobber teamet vårt med:
Strategi og innhold: Kommunikasjonsstrategi, planlegging og produksjon av innhold til sosiale medier, generell konseptutvikling og idéarbeid, samt tekstproduksjon for ulike kanaler og flater.
Design og visuell profil: Design og videreutvikling av festivalens visuelle profil, utvikling av tone og språkføring i Moldejazz’ visuelle kommunikasjon, trykksaker (plakater, bonger, fergeplakater, annonser, klistremerker m.m.) og digitalt materiell (bannere, SoMe-grafikk, Reels-malverk, annonser m.m.).
Performance og annonsering: Kampanjeoppsett- og styring i Meta, Delta og Google, segmentering og målretting mot ulike målgrupper, og optimalisering av betalte kampanjer, med løpende justeringer og rapportering.
Web og digital bistand: Hosting av Moldejazz’ nettside, teknisk drift og løpende vedlikehold, design og videreutvikling av nettsidens funksjonalitet og brukeropplevelse, samt tilpasning og oppdatering av innhold ved behov, i dialog med Moldejazz.
Samarbeid og prosjektledelse: Tett og kontinuerlig dialog med Moldejazz’ kontaktperson(er), strategisk og kreativ sparring og intern samhandling in-house mellom design, performance, web og rådgivning.

Moldejazz' merkevare er også dyrket gjennom en sosiale medier takeover
2025-profilen
Moldejazz har en rik og ærverdig historie, og i år har vi jobbet med et tydelig “back to the roots”-konsept internt, som har fått prege det visuelle ut mot publikum. Vi har latt oss inspirere av gamle sort/hvitt bilder og Moldejazz’ endeløse historie, og bygget et formspråk rundt disse - med grafiske elementer som både hedrer festivalens røtter og gir den et moderne, lekent uttrykk.
Catchphraser av den tørre, quirky og gjerne litt skakke sorten har blitt brukt flittig, og vi har tidvis tillatt oss å være mer vågale i kommunikasjonen.




Got caught in a Moldejazz moment. Still not out.
Blant mange av årets tiltak, står Moldejazz’ klistremerker som små, men kraftfulle merkevarebyggere. I løpet av de siste ukene har de dukket opp på lyktestolper, kafébord, instrumentkasser og butikkvinduer over hele byen. Noen med scannbare koder, andre med artister og motiver fra årets visuelle profil, og mange med catchphrases og quotes som folk stopper opp ved, undrer over, og kanskje tar bilde av.
Målet? Å skape nysgjerrighet, gjenkjennelse og ikke minst en følelse av at “nå skjer det snart”. Et lavterskeltiltak som bygger både profil og fellesskap - og som lever sitt eget liv i bybildet.


Alltid uke 29
Moldejazz er mer enn et prosjekt – det er et samarbeid vi er stolte av, og en festival vi har et bankende hjerte for. Tusen takk til Moldejazz-administrasjonen for tilliten, entusiasmen og samarbeidet vi får være en del av. Nå teller vi ned dager til årets beste uke, når hele byen igjen fylles av musikk, liv og magiske øyeblikk - for vår del fylt med en deilig miks av koordinering av frivillige i markedsgjengen, innholdsproduksjon og festivalmoro.
Og når siste tone har lagt seg, gleder vi oss til å brette opp ermene og begynne på neste kapittel sammen.
Vil du vite mer om hvordan vi jobber?
