Strategisk ulydighet: Jeg vil ikke gjøre som du sier, men jeg kan forklare hvorfor.
Tradisjonelt blir fagfolk fra bransjen vår ansett som leverandører. Og nettopp derfor, i det digitale og allerede AI-mettede samfunnet vi lever i, har det aldri vært viktigere å utfordre den oppfatningen.
TIBE fyller 40 år neste år. I tillegg til å være generelt dyktige i jobbene våre, tror jeg at en stor del av vår eksistens handler om arbeidsmetodikken vår. Vi har levert, og leverer fremdeles, mange produkter og tjenester. Internt bruker vi begrepet “rollups” når vi snakker om disse, fordi ordet så fint beskriver det konkrete, dernest mangelen på det komplekse, i det vi holder på med. Og det er helt i orden, fordi for mange, er rollups-leveranser nok. Men arbeidsmetodikken vår, den handler om det komplett motsatte - og på bakgrunn av tiden vi lever i, håper jeg at du som ansatt, markedsansvarlig eller daglig leder i en bedrift, vil lese denne teksten.
Fra leverandør til strategisk partner
Å overleve i fire tiår i denne bransjen, krever noe. For vår del, handler mye om at vi aldri har tillatt oss selv å være et byrå som utelukkende leverer foto, nettsider, mat til sosiale medier eller søkeordskampanjer - altså, såkalte rollups-oppdrag. Med mange av kundene våre, har vi etablert et eierskap til kundens utfordringer som går langt utover det vi tradisjonelt tenker at faller innunder markedsføring.
"Strategisk ulydighet bunner i dyp innsikt i den helt konkrete virksomheten."
Rollup-tankegangen er en dyr tabbe
Når vi blir bedt om å levere en rollup - en enkel, isolert tjeneste - blir vi i praksis utelukket fra den informasjonen som faktisk avgjør suksess. Med KI-verktøy har mange av kommunikatørjobbene tilsynelatende aldri sett enklere ut; rollup-en kan jo til og med lages selv. Og attpåtil av noen med en ledig venstrehånd på HR-avdelinga.
Og det er her arbeidsmetodikken vår kommer inn. Produktet er ikke leveransen vår, men innsikten er. Mine aller beste kunder, er de jeg står i posisjon til å si “jeg vil ikke gjøre som du sier” til. Strategisk ulydighet bunner i dyp innsikt i den helt konkrete virksomheten - og dernest tillit og en relasjon sterk nok til å la den utspille seg. At jeg sitter i en posisjon hvor jeg får lov til å forklare hvorfor jeg ikke vil adlyde, betyr i praksis:
➔ Kunden ser ikke på oss som en leverandør, men som en ekstern in-house markedsavdeling. Det gir oss dyp forståelse for og innsikt i alle aspekter av verdikjeden, som i sin tur gir oss en uvurderlig følelse av eierskap.
➔ Kunden har gitt oss tillit til å være ulydige. Relasjonen vår er moden nok til at vi kan utfordre de etablerte sannhetene. Det betyr at vi tør å sparre, diskutere og fusjonere våre to verdener - som i sin tur alltid leder til smartere valg. Når vi har god nok innsikt i alt fra logistikk til bunnlinje, blir vi en vaktbikkje som aktivt beskytter og forvalter; suksess måles ikke nødvendigvis i antall funksjoner vi bygger, men i hvor mange vi er tjent med å utelate - og hva vi heller burde prioritere.
➔ Kunden har flyttet fokuset fra “hva koster dette?” til “hva tjener vi på dette?”. Dette skiftet i tankesett er en økonomisk vinnende overlevelsesstrategi, fordi vi frigjør ressurser tilknyttet begrensninger og administrativt arbeid, som brukes på faktisk verdiskapende tiltak.
Ansvaret bak eierskapet
I en tid der KI kan produsere raske svar og billige rollups, har arbeidsmetodikken vår aldri vært viktigere å formidle. Den har alltid eksistert, men nå er det viktig at vi snakker høyt om den til flere, for nå representerer den plutselig et veiskille vi anbefaler at alle tar aktivt stilling til fra sin egen arbeidsplass’ perspektiv.
Ikke la begeistringen over enkelheten og tilgjengeligheten med KI overskygge de potensielt viktige problemstillingene. Den digitale verden er et økosystem, ikke en verktøykasse - og om du behandler den som sistnevnte, kan ikke-strategiske sparetiltak bli til kostbare lærdommer. Jobben fremover handler ikke først og fremst om å levere selve løsningene, men om å stille de spørsmålene KI (og andre lydige leverandører) aldri stiller.
Vi er ikke her for å adlyde ordre, men for å lykkes sammen med deg. Den strategiske ulydigheten er ikke for å være vanskelig, men for å være ansvarlig. Det er dette ansvaret som følger med følelsen av eierskap.
Vil du ha et byrå som adlyder, eller en partner som utfordrer deg til suksess?